tirsdag den 13. september 2011

Morgenvåde tallerkensmækkere...






Hvis der er noget, der er tilbagevænnende i vores have ,så er det tallerkensmækkerne... De står altid i enden af vores køkkenhave højbede, men egentligt spiser vi dem ikke rigtigt, bruger dem bare til pynt i salaterne... Det allerbedste ved tallerkensmækkerene er alle de blomster, som bare bliver ved og ved og ved, jeg elsker at tage dem ind i vaser, og de står så fint og længe, og de er også smukke, når de blandes med havens andre blomster... I år har vi både haft røde, orange, gule og laksefarvede, men egentligt så er jeg ikke så vild med de røde, men når frøposerne åbnes bestemmer man ikke helt selv, hvilke man får...
Sidste år havde vi kun laksefarvede, men det må have været et tilfælde...

Bladene på blomsterne er også helt fantastiske, især når det har regnet og store og små dråber samler sig som små diamanter...

Jeg tænker, at jeg i år prøver at tørre nogle af de mange frø, for så at se om de giver blomster til næste år, det kunne være sjovt...

3 kommentarer:

Ninette sagde ...

Jeg elsker tallerkensmäkker, så nemme blomster og skönne i buketter og i rabatterne. De röde er også dem jeg allermindst kan lide - min yndlingsfarve er ferskenfarvede og lysgule.

Hanne i haven sagde ...

Hvor er de søde, dine tallerkensmækkere. Jeg har ikke en eneste i år, og jeg savner dem virkelig. Så jeg kan godt forstå at du nyder dine.
Det er virkelig nemt at tage frø af dem, og de spirer fint næste år. Så kan man jo bruge de penge på nogle andre frø ;-)

bare WUNDERBAR sagde ...

Ninette-
Ja jeg blev faktisk lidt overrasket da de pludseligt blev mørkerøde, sådan har jeg faktisk ikke fået dem før... Jeg er egentligt også begyndt at holde af de orange, de lyser sådan op i buketterne.. :)

Hanne-
Jeg har lovet mig selv at jeg skal have dem i haven hvert eneste år.. Det er det der med at de bare giver og giver, og at de holder længe i vaserne inde, det synes jeg er fantastisk.. :)
Når du opbevarer frøene er det så bare i en papirspose efter de er tørret el hvordan? :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...